Spoznaj históriu tvojho obľúbeného streetwearu.
Všetko začalo merchom. To, čo dnes ľudia vyrobia skôr ako je ich značka vôbec značkou, vtedy prakticky neexistovalo. Oblečenie a doplnky niesli buď logo veľkých módnych domov, alebo športových klubov.
Shawn Stüssy vytvoril svoj merch neúmyselne, ale vo výsledku s ním bol úspešnejší než so svojím pôvodným produktom. Preto dnes nosíme tričká, bundy, duffle bagy aj obaly na fón s jeho podpisom. Ako sa to stalo?
Ako sa ten tag dostal na tričká
Stüssy pôvodne vyrábal surfy. V Kalifornii to bolo celkom bežné živobytie, čo znamená, že v ňom nie je ľahké preraziť. Kreatívny mladík preto na surfy pridával výrazné logo – svoje priezvisko v hrubom písme. Svoj tag.
Zdroj: culturecartel.com
Na výstavu akčných športov v roku 1982 si ako formu propagácie priniesol aj čierne tričká potlačené rovnakým bielym nápisom. Podľa vlastných slov nemal v úmysle ich predať, ale zákazníci ich, jednoducho, chceli.
Za tri dni predal 24 dosiek a k nim asi kikilión tričiek. Ľahkým prepočtom zistil, čo sa mu viac oplatilo. BTW, tričko vtedy predával po 8 dolárov, čo je v prepočte na dnešné peniaze asi 20 €.
Oblečenie na pláž aj do klubu
O dva roky neskôr Shawn oficiálne založil módnu značku v spolupráci s týpkom, ktorý má síce veľmi slávne meno, ale nijako nesúvisí s tým spevákom – Frank Sinatra.
Stüssy mal cit. Vedel vystihnúť aktuálne trendy a uveriteľne ich premeniť na streetwear. Bola polovica 80. rokov, takže v Amerike začala rásť hip-hopová subkultúra. Voľné oblečenie, sloboda vo vyjadrovaní, vlastná osobnosť.
Toto myslenie sa zrazu dalo obliecť. Bola to značka, s ktorou sa mladí ľudia úplne stotožnili. A vďaka minimalistickému dizajnu si ich mohli obliecť na pláž, k babke, pri vyhadzovaní smetí aj do klubu. Tak začala rásť Stüssy komunita.
Zdroj: culturecartel.com
Ikonický tag sa začal objavovať na športových bundách a na šiltovkách, ktoré dovtedy patrili len športovým klubom. V tomto sa značka skutočne priblížila k hip-hopovej hudbe. Vysamplovala niečo staré a pridala tomu nový nádych.
Skvelým príkladom je imitácia loga Coco Chanel.
Zdroj: businessoffashion.com
Viac
Od oficiálneho štartu Stüssy ako módnej značky prešlo necelých šesť rokov, keď sa zo šťastnej náhody stal biznis s ročným obratom 17 miliónov dolárov.
Jej zakladateľ bol vizionár. Cestoval po svete a hľadal ľudí, ktorým by jeho móda sedela a ktorí by sedeli jej. Takto dal dokopy partiu s názvom Stüssy Tribe. Tvorili ju rôzni umelci, DJi, raperi, sprejeri, skejteri, surferi či len bežní ľudia naladení na rovnakú vlnu.
Hehe, chápeš, lebo surferi a vlna.
Dnes by sme ich nazvali influenceri, lebo to oni spopularizovali oblečenie od Stüssyho v New Yorku, Londýne, Paríži či v Tokyu.
V tom čase vznikol aj prvý oficiálny Stüssy obchod v New Yorku – v roku 1991 ho Shawn založil spolu s Jamesom Jebbiom, neskorším otcom skejterskej značky Supreme. O nej sme písali v minulom fashion blogu.
Zdroj: highsnobiety.com
Splnený sen or what?
Potom prišiel rok 1996. Značka zažila len 12 narodeninových osláv a už začala pomaly ovládať svet. Každý, kto si raz náhodou potlačil tričko by s takým výsledkom skákal radosťou a kupoval tretiu jachtu.
Stüssy, naopak, dostal schýzu.
Podľa jedného rozhovoru bol práve úspech to, čo ho znechutilo. Drobné podnikanie sa zmenilo na niečo iné. Konzumné, korporátne. Pracoval 20 hodín denne, a tak hoci sa mu na účte kopili peniaze, nemal čas si ich užívať.
Buďme úprimný, kto nepozná ten pocit, keď sa z víkendovej zábavky stane miliónová firma a ty nestíhaš míňať, čo zarobíš…
Preto sa rozhodol z firmy odísť. Nechal jej svoje meno aj slávu, kúpil si dom na Havaji a venoval sa rodine.
Na jednej strane je smutné, že tá mašinéria pokazila sen o malom obchodíku s doskami a oblečením podľa seba. Na druhej strane, my sme optimisti – zarobiť a v zrelom veku si odísť užívať prachy so svojou familiou na Havaji je dosť dobrý deal. Predsa len, v tom čase bol Stüssy 42-ročný mladík, takže mal dosť energie na čokoľvek, čo by ho bavilo.
Stüssy 2020
Po odchode z firmy sa Shawn na 13 rokov mediálne odmlčal a v roku 2010 rozbehol novú značku S/Double, pod ktorou si zase vyrába svoje surfy a robí len toľko, koľko ho baví. Nevyužíva svoje meno na to, aby rozbehol ďalšiu godzillu. Zabáva sa.
Potagovaná firma si zatiaľ žila vlastným životom. Keď ju leavol zakladateľ, prepadli sa jej na čas tržby, ale rodina Franka Sinatru sa chopila príležitosti a časom ju posunula ešte ďalej. Za minulý rok vytvorila obrat 75 miliónov dolárov.
Vedenie však tvrdí, že kvalita a vernosť komunite je priorita, rastúce tržby sú skôr vedľajší účinok. Príjemné.
TBH, musíme pripustiť, že značka je aj po 40 rokoch existencie stále verná svojim koreňom a zostáva rodinným biznisom namiesto odpredania nadnárodným spoločnostiam. Daj si bizár, ktorým uviedla jarnú kolekciu 2020 a do komentu na FB nám pošli fotku tvojho Stüssy kúska.